El-sykkel
©Mustach Media Geilo

Flotte sykkelturer i fjellet

Klatreetappen fra Geilo sentrum og opp til høyfjellet går som en lek på el-sykkel. Belønningen venter i form av fargespill, frisk fjelluft og den majestetiske utsikten utover vidda og mot Hallingskarvet. Her finner du også flere gode grusveier og ruter som er velegnet for terrengsyklister på tur og oppdagelsesferd.

Havsdalen – Prestholt
Cirka 24 km tur-retur, middels til litt krevende
Følg skilting oppover mot Havsdalen før du setter kurs mot Prestholt. Denne turen tar deg høyt til fjells; Prestholtseter har flott beliggenhet innunder sørsiden av Hallingskarvet. Her blir du møtt av et levende setermiljø med husdyr, servering og salg av egenprodusert mat. Hvis du ikke ønsker å sykle samme vei tilbake, kan du velge stien fra Prestholt til Tuftelia og videre til Ustedalsfjorden og tilbake til Geilo. Denne stien krever noe sykkelferdigheter.

Treervegen – Nystølen
Det er fint å sykle på Treervegen, som du kommer til ved å ta Rv40 (Skurdalsvegen) til du, etter litt klatring, kommer til Treervegen. Herfra er det bare å sykle på til du når Nystølen.

Geilo – Budalen
Cirka 12 km tur-retur, middels
Start ved Geilojordet, følg elven mot Geilohallen før du fortsetter langs Rv 7 til Øyo Fabrikk og krysset ved Luten. Her tar du av og følger skiltet veg mot Budalen før du fortsetter langs Budalsvatnet og inn til Vestreim. Retur samme vei. En flott tur i naturskjønne omgivelser med nydelig utsikt mot Hallingskarvet.

Skurdalen – Tuva
Cirka 48 km tur-retur, krevende langtur
Tuva turisthytte er en kjærkommen og velfortjent belønning til syklister som har startet på Geilo. Denne turen tar deg opp og ned til dels krevende bakker. Sett kurs mot Geilo Hestesenter før du sykler Gamleveien til du når Rv 40  som tar deg forbi Kikut og ned bakken mot Skurdalen. Ved Hovde svinger du av mot Nedrestøl og Tuva, en av de eldste turisthyttene på Hardangervidda.

Skurdalen – Dagali flyplass
Cirka 54 km tur-retur, middels til krevende
En fin tur- og treningsrute som tar deg oppover Rv 40 (Skurdalsvegen), forbi Lia Høyfjellshotell til Dagali, og videre langs Numedalslågen til Dagali Flyplass. Alternativ rute går på grusvei langs Skurdalsvannet og Pålsbufjorden.