ustedalsfjorden vandring
©Paul Lockhart

Topp 5 - turstier på Geilo

Å gå på tur er en norsk nasjonalsport, fra det å rusle en tur til å gå de mer krevende rutene som gir flotte naturopplevelser og god appetitt som belønning for strevet. Her har du en oversikt over det mange vil kalle Geilos 5 på topp.

Prestholtrunden

6,4 kilometer

1,5 - 3 timer

juli - oktober

Turen starter ved Prestholtseter kafé som ligger cirka 200 meter fra parkeringsplassen. Stien er bygd i stein, godt merket og har en stigning på 500 høydemeter på veien opp til Skarvsenden, der fantastisk utsikt over Hardangervidda fra 1705 m.o.h. venter deg. Derfra går stien østover og nedover igjen, til du er tilbake ved utgangspunktet. Husk å ta med varme klær, det kan være ganske mye kaldere oppe på fjellet enn nede ved kaféen.

Servering:
Prestholtseter kafé, prøv gjerne spesialitetene rømmegrøt og lefsekling.

Veibeskrivelse:

Ligger cirka 10 km fra Geilo sentrum. Fra Rv 7 tar du av på Nye Havsdalsvegen ved Geilohallen. Etter cirka 2 km, ta av på Havsdalsvegen (bomvei).

tuftelia

Tuftelia/Prestholt-runden

10,6 kilometer

3,5 - 4,5 timer

juni - oktober

Du starter fra parkeringsplassen vest for Tuftelia, cirka 3,5 km langs Rv 7 fra Geilo. Her følger du grusveien til du kommer til toglinjene som du krysser. Etter en bratt stigning opp fjellsiden kommer du til et “veikryss” hvor det også er tilrettelagt for en velfortjent pause. Sving vestover i det lette terrenget til du runder Fjellstølhovda og ser elva Eima og fossen. Følg stien langs elva til den svinger vestover; her går stien nordover mot Hallingskarvet og til Prestholtvegen, omtrent 500 meter fra Prestholtseter kafé. Her er det mat og drikke å få kjøpt.

Følg veien/kjerreveien østover i cirka 1,5 kilometer, hold til høyre når du ser skiltet til Urundberget. Velg stien til høyre i krysset før Urundberget, terrenget er fortsatt lett og du nærmer deg. Nå går det nedover mot åpent terreng hvor utsikten er fantastisk. Her kan du, med fordel, legge inn en liten omvei på 100 meter opp til Fjellstølhovda. Belønningen er panoramautsikt utover Sangefjell, Geilo, Kikut, Hallingskarvet, Ustedalsfjorden og Ustedalen mot Hardangervidda-platået. Nå er du straks tilbake til den første rasteplassen, klar for å ta turen ned den bratte fjellsiden og returnere til parkeringsplassen ved Tuftelia. Godt jobbet!

Servering:
Prestholtseter kafé, prøv gjerne spesialitetene rømmegrøt og lefsekling. Sjekk åpningstidene før du legger ut på tur.

Veibeskrivelse:

Parkeringsplassen vest for Tuftelia ligger cirka 3,5 km fra Geilo sentrum langs Rv 7.

vandring

Havsdalshovda

7,4 kilometer

2,5 - 3,5 timer

juni - oktober

Starter fra Havsdalen skisenter, hvor du følger stien langs Fjellheisen opp. Kryss veien mot Prestholt før du legger kursen til høyre, østover, på oversiden av hyttene. Nå ser du skiltet “Havsdalshovda Rundt”. I det stien runder Havsdalshovda, vil du få godt utsyn over Geilo, dalen nedenfor, Vesle-Budalen og Odnakk.

Stien dreier mot vest, og du får utsikt mot Hallingskarvet. Fortsett og du vil se Budalen, Budalsvatnet, Belvatnet og Reineskarvet mot nord. Når du kommer til krysset mot Snøhovda så finner du nordgående sti mot Vestrheim ved Budalen. Ta til venstre her og fortsett hjemturen mot Havsdalen.

Veibeskrivelse:

Ligger på oversiden (nord) fra Geilo sentrum. Kjør til parkeringsplassen ved Havsdalen skisenter.

Ustedalsfjorden rundt

10 km

3-4 timer

lett

juni - oktober

Denne turen rundt Geilos sentralt beliggende - og vakre - Ustedalsfjorden egner seg både for gående og syklende. Grusstien er for det meste flat og lett å gå/sykle. På veien vil du passere skilt som gir kunnskap om dyre- og planteliv, lokalhistorie og kultur. Du passerer sykkelstien Skurfen (nær Vestlia), Tuftebrui med sin unike trekonstruksjon og Fekjo kulturpark med gravplasser fra vikingtiden, kunstinstallasjon og bevarte, gamle gårder.

Hvis været tillater det, ta gjerne et forfriskende bad i fjorden. Det er også mulig å grille på rasteplassene og/eller prøve fiskelykken. God tur!

Veibeskrivelse:

Ustedalsfjorden ligger mellom Geilo sentrum og Vestlia, cirka 10 minutters gangavstand fra sentrum. Du kan selvsagt også starte rundturen fra Vestlia.

utsiktsbilde

Birgithovda rundt

18,9 km

5,5 - 7 timer

krevende

juni - september

En flott langtur som tar deg fra Geilo sentrum til Birgithovda og fantastisk utsikt over Hardangervidda. Ruta er litt våt/gjørmete her og der, husk gode sko.

Gå gangveien fra sentrum mot Geilojordet, fortsett på Stølsvegen forbi Geilo hestesenter til du når Gamle Skurdalsveg som du følger mot Ivarstølen. Herfra går du på den oppmerkede stien til høyre (Pariserløypa) og følger skiltingen mot Hakkesetstølen.

Stien svinger vestover forbi Store Hakkesettjørne og Grødalstjørnan; ganske bratt og steinete. Legg merke til den fine utsikten når du går forbi Beinstigtjørne, den er en forsmak på panoramaet som venter deg på Birgitshovda, 1173 m.o.h.

Fortsett i samme retning til du kommer til veikrysset før Øvre Langetjørn, hvor du velger stien som går til høyre. Nå venter det en relativt bratt nedstigning mot Tuftebrui før du avslutter med det siste stykket på grusveien langs Ustedalsfjorden.

I juli og august kan du slippe unna de fleste av turens 540 høydemeter ved å ta stolheisen i Vestlia.

Veibeskrivelse:
Start fra Geilo sentrum eller (for en kortere tur) fra Vestlia.