Rallarvegen turbeskrivelse

Norges mest populære sykkelvei!

Rallarvegen går gjennom et dramatisk, frodig og utfordrende landskap som byr på kultur, historie og enestående naturopplevelser. Veien ble bygget for hånd rundt forrige århundreskifte for å
transportere utstyr og proviant under byggingen av Bergensbanen. Rallarvegen er i dag en av Norges mest populære sykkelruter og er 80 km lang fra Haugastøl – Finse – Hallingskeid om Vatnahalsen til Flåm. Du kan også sykle videre fra Myrdal til Voss, da blir turen 125km.
Haugastøl - Finse 27km

Rallarvegen starter på riksveg 7 ved Haugastøl. Med Haugastøl som utgangspunkt har du muligheter å gå på tur på Hardangervidda og sykle Rallarvegen. Det er kort veg til Geilo med bredt aktivitetstilbud og mange sykkelmuligheter. Vi anbefaler ikke å sykle på Rv7 fra Geilo til Haugastøl, strekning er på 28km og har tungt trafikk. Kom gjerne med tog eller parker bilen ved Haugastøl Turistsenter. Fordi vegen går gjennom områder med hytter og støler er det ingen telting i dette området. Hvis hensyn til beitedyr langs vegen!

Den første delen til Storurdivatn er åpen for biltrafikk (mot avgift). Vegen stiger jevnt oppover og er lett å sykle. Om lag tre kilometer fra Haugastøl sykler du forbi fjellgården Nygard, dette er den øverste fjellgård på østsiden. Gården var viktig i forbindelse med forundersøkelser, stikning og bygging av Bergensbanen.
Fra undergangen mellom Gråskallen og Grytå er jernbanelinje lagt i ny trase helt fram til Larsbu på østsiden av Finse. Du ser tydelig restanter fra den gamle trassen. Ved Storurdivatn er vegen stengt for motorisert ferdsel. Ingen parkeringsmuligheter. Etter bommen får vegdekket dårligere og løsere underlag.
På denne strekingen ligger flere vokterboliger og stikningsboder, de fleste er privat eide i dag. Alle vokterbolig ser likt ut og er tegnet av arkitekten Paul Armin Due. I totalt ble det bygd 77 vokterboliger langs Bergensbanen.
Like etter bommen kommer du til Storurdi vokterbolig på 1150moh. Neste er Kongsnut og Larsbu før Finse. Etter Finse følger Sandå og Fagernut på 1310 moh. Siste på denne strekning er Grjotrust. Fagernut er landets høyestliggende arbeider- og vokterbolig og er nå kafe med utstilling om livet på høyfjellet og arbeidet på Bergensbanen. Kafe er åpen i høysesong.

Sykkelruta går vestover på omlagt Rallarveg i forbindelse med linjeomleggingen av jernbanen. Etter jernbaneundergangen kommer du til Finsefetane som er avleiring fra breelvene, med et våtmarksområde som har rikt fugleliv på vårparten. Ta gjerne en pustepause og nytt stillheten før du kommer opp til Finse med mye liv og røre. Rett før siste bakken opp mot Finse, ser du på venstre side forskningsstasjonen til universitetene i Oslo og Bergen. Finse stasjon er Bergensbanens høyestliggende jernbanestasjon på 1222 moh, og har vært hovedbasen på høyfjellet både for rallaren og senere for driften av banen.

Fra Finse er det mulig å bestille breføring opp på Hardangerjøkulen. Ta gjerne også tid til å besøke Rallarmuseet med to utstillinger om bygging av Bergensbanen og livet som Rallar. Andre utstilling handler om snørydding på jernbanen. Rallarmusseet har også kafe i høysesongen. Eller besøk den historiske Finse Hotellet for en god pause med hjemmelaget bakevarer, her kan du også bestille overnatting. Alternativ er DNT Finse hytte et stykke fra togstasjonen. Tidlig i sesongen kan det være snø på strekning mellom Finse til Hallingskeid, som alternativ kan du ta toget.


Finse - Myrdal til Flåm 55km

Har du ikke tatt pause på Finse så er den høyst liggende vokterbolig Fagernut på 1310 moh en god alternativ, åpen i høysesong. Bygningen ble først benyttet som bolig for ingeniører under byggingen, og etter at jernbanestrekningen ble ferdigstilt i 1909 ble bygget gjort om til bolig for jernbanevokter. Vokterboligen hadde plass til to familier, en i hver ende av huset. I 1965 ble banevokterfunksjonen sentralisert og dermed Fagernut fraflyttet. Bygningen ble i 2002 fredet som kulturminne.
I vokterbolig Fagernut frister det med rallarvaffel og sluskesuppe. De har også en utstilling om livet så høyt oppe på fjellet og i en vokterbolig. Ved Fagervatn passerer du høyeste punktet av Rallarvegen på 1343 moh. Det er satt opp skilt. Kort etter kommer du langs Hallingskeid som ble bygd som ingeniørbolig og nå er en selvbetjent DNT hytte. Fra Hallingskeid går det lett nedover til Grøndalsvatn og Klevavatn med den imponerende steinhvelvingsbroen. Boken fra Jan Guillous – Brobyggerne handler en stor del om denne broen.
Etter en kort tunnel starter det imponerende og bratte Klevagjelet. Vegen er uten rekkverk mot elva, vis hensyn. Etter Klevagjelet møter du løvskogen og sykler ned til Seltuft og Selftuftvarn på svingete veger ned til Reinungavatn. Her forlater du høyfjellet og møter virkelig vestlandsnaturen hvor alt blir litt mer frodig og grønt. Vegen stiger opp til Vatnahalsen Høyfjellshotell som er åpen for overnatting og servering. Herfra går Rallarvegen bratt ned til Myrdal-vegkryss hvor du kan sykle opp til Myrdal stasjon (2km) eller ned de 21 svingene ned Myrdalskleiva gjennom Flåmsdalen, vær obs på beitedyr, spesielt geitene. Det er bratt og krevende for bremsene! Gå heller av i partier om du føler at de ikke er gode nok eller med mye trafikk.
På Myrdalstasjon ankommer både Flåmsbana og Bergensbanen, men fra gammelt av var Myrdal en fjellstøl til bøndene i Flåmsdalen. Ved start av Bergensbanen ble Myrdal et populært sted med på de meste 110 fastboende, her var de kirkebrakkar og skolen.
Fra bunnen av Myrdalskleiva er vegen åpen for motorisert ferdsel. Vegen passerer Kårdal geitestøl og Berekvam holdeplass (Flåmsbana). Videre går vegen gjennom Blomhellertunnelen (ca 100m), som var landets lengste tunnel da den ble åpnet i 1898. Nå er Lærdalstunnelen Norges lengste på 24km.
Flåm som ligger på 2 moh ligger helt innerst i Aurlandsfjorden og har mange serverings- og overnattingsmuligheter. Her finner du et lokalt bryggeri Ægir, som er verdt å besøke for å ta noen smaksprøver. Flåm har mange muligheter for båtturer på Nærøyfjorden, fjellturer med panoramautsikt, zipline og besøk gjerne Flåmsbana museet eller ta en tur med den berømte Flåmsbana.
Fra Flåm er det enkelt å komme tilbake til Geilo/Haugastøl med bil via E16 og Fv50. Bergen 2 til 2,5 timer kjøretur. Med tog kan du bruke en av verdens vakreste togreiser Flåmsbana tilbake til Myrdal for så å ta Bergensbanen tilbake til Haugstøl.


Myrdal – Mjøfjell – Voss 43km

Fra Myrdal må du ta toget gjennom tunnelen retning Upsete og Voss. Det finnes ingen andre mulighet. Det går en sti over fjellet med det er vanskelig med sykkel. Ikke gå eller sykle i tunnelen dette er forbud. Det finnes både gjennomkjørende passasjertog og goodstog.
Etter du har kjørt tog gjennom den 5311 meter lange Gravhalstunnelen, kommer du til Upsete på 850 moh. Upsete var hovedbasen for bygging av Gravstunnelen, og her bodde det om lag 500 mennesker rundt århundreskiftet. Herfra går vegen videre nedover og vestover mot løvskogen. Etter 6km kommer du til Mjøllfjell med overnattingstilbud i Mjøllfjell vandrerhjem og fjellstue. I tillegg til å spise et godt måltid, kan du svømme i utendørs basseng og ta rideturer. Ved ungdomsherberget går vegen over fra gang- og sykkelveg til asfaltert fylkesveg. Her finnes det også parkeringsmuligheter.
Fra Mjøllfjell stasjon på 627 moh, går vegen gjennom Raundalen og helt ned til Voss. Pass på møtende biltrafikk. Ved Reimegrand går det en avstikker ned til Reimegrand stasjon. Ved Skiple kan man ta en sideveg til høyre et par hundre meter og sti til venstre for sidevegen ned til Skiple gravplass med et minnesmerke. Her er 7 rallare fra byggingen av Bergensbanen gravlagt. Vegen går videre til Urdland stasjon som ligger like nedenfor vegen. På strekningen mellom Urdland og Klyve går vegen høyt over Rastalia, et gjuv langt nede med elva. Etter du møter utsynet mot Vossavangen sykler du rett på oversiden av Ygre stasjon med intakt stasjonsbygning fra 1883, tidligere stasjonsbygning fra Nesttun stasjon. Ved Palmafoss møter fylkesvegen riksveg 13, vegen fra Granvin til Voss.
På Vossavangen finnes det flere overnattingssteder og serveringstilbud. Vi du ha et avbrekk fra sykling har du muligheter til rafting, fallskjermhopp, klatring, shopping, golf og mye mer.