Top of Hivjufossen

Sustainable destination

In March 2016, Geilo received the label for Sustainable Travel Destination, as one of the first destinations in Norway. This is a quality mark for destinations in Norway. The brand is based on a standard that sets clear requirements for the destination's ability to sustainably operate and develop.

The branding scheme is an offer to Norwegian destinations that want to take responsibility for the negative impact of tourism on the environment. Marking assumes that the destination takes care of nature, culture and environment, strengthens social values and is economically viable.

If you choose to travel to a sustainable destination, you help to preserve our historical and cultural heritage while supporting local communities, traditions, nature and the environment. You are warmly welcomed by the hosts of the place, who also serve you local food that is harvested, produced and prepared in the local area.

However, the brand does not mean that a destination is 100 percent sustainable in all areas, but that they are in a long-term process. The destinations are evaluated every three years.

Sustainability of destination development at Geilo

For more information about Visit Geilo's process of becoming a sustainable destination, contact us at: [email protected] or +47 32 09 59 00.

Visit Geilos measures to become a sustainable destination (norwegian):

Alle aktivitetsbedrifter på Geilo er nå i sertifiseringsmodus for å kunne tilby ansvarlige og miljøsertifiserte opplevelser til kurs- og konferansemarkedet. I praksis vil dette si at de bedrifter som ønsker å være en del av pakketeringsarbeidet og innsalget til kurs- og konferansemarkedet miljøsertifiserer bedriften sin. Fra før er samtlige store hoteller miljøsertifiserte, noe som gir en grønn tråd gjennom hele oppholdet på reisemålet.  Det er i tillegg igangsatt klyngevis oppstartsmøter for nye sertifiseringer av alle typer bedrifter. Handel, håndverkere, kontor/administrasjon og så videre. Visit Geilo er så klart også miljøsertifisert. (Det er i dag mellom 10 og 15 bedrifter som er i gang med sine sertifiseringer)

Visit Geilo har for å sikre rekruttering i reiselivsnæringen, søkt og blitt godkjent lærebedrift. Dette gir unge lokale muligheten til å bli bedre kjent med næringen, og komme seg inn i et utdanningsløp som reiselivsnæringen har bruk for. Visit Geilo er stolte av endelig å kunne tilby ungdom et skikkelig utdanningsløp innen salgsfaget, med utgangspunkt i reiselivsfaget. Visit Geilo har også en strategi om å tiltrekke seg trainee-stillinger i nærmeste fremtid. I oppstarten av prosjektet var trainee-stilling besatt. Å være en arena for unge arbeidstakere og ungdom i etablering er at av våre tydelige mål og en viktig del av strategien.

Tiltaket er gjort for å løfte frem flere deler av kommunen. FV 50 er en vei som strekker seg fra det ene hjørnet i kommunen, til det andre. En livsnerve med mange spennende attraksjoner, severdigheter og et spennende næringsliv. Aksen Hol – Aurland er en klassisk scenic route, og vi er nå i gang med utviklingsarbeidet rundt Route 50. Route 50 er både et lokalt tiltak for å skape engasjement, identitet og stolthet, samtidig som det er av stor internasjonal interesse ved at det er stappende fullt av kultur og naturopplevelser. De fleste har vært lite benyttet i det kommersielle reiselivet tidligere.

Ved starten av Bærekraftig Reisemål prosessen på Geilo, hadde Visit Geilo snaue 100 medlemmer. Det ble igangsatt mange tiltak rundt det å verve nye medlemmer. Bedre kommunikasjon, mer involvering, større bredde i medlemsmassen og tydelige målsettinger har gjort sitt til at Visit Geilo i dag teller 223 medlemsbedrifter. Noe som gjør at inntektene er øket noe, men viktigst av alt er at det er svært mange flere som har eierskap til reiselivet, og prosessen rundt et mer bærekraftig reiseliv er godt forankret i en bred og stor medlemsmasse. Mangfoldig medlemsmasse med tilpasset medlemskontingent, der mål og ambisjon deles.

Geilo har hatt og har framleis en stor portefølje med arrangement. Spark VM som startet opp i 1981 har alltid hatt en grønn profil, men har nå fått et enda tydeligere miljøbudskap. Norsk Matglede er et annet eksempel, der arrangementet i seg selv også er miljøsertifisert. Målsettingen til Visit Geilo er at alle arrangement som arrangeres skal ha miljøsertifisering som kjennemerke. Utviklingen av nye arrangement har pågått i flere år, og de nye arrangementene har alle de 10 Bærekraftprinsippene som utgangspunkt for utviklingen.

Visit Geilo har tatt Bærekraftprinsippene inn i utviklingen av design, språk og profil. Bilder tas på en måte som viser natur, mennesker og kultur. Vi prioriterer bilder som viser frem vår identitet, våre historier og eller våre unike fortrinn som et bærekraftig reisemål. Språkbruken er mer presis, og vi legger ikke skjul på hvilket standpunkt vi har for eksempel til det å ta vare på natur og kultur. Vi involverer SNO, forvaltingen, kulturavdelingen i kommunen og andre i arbeidet med dette.

Et av tiltakene som rulles ut i disse dager er å gi privatpersoner muligheten til å bidra. Det er laget opp 256 kopper med hvert sitt unike stedsnavn trykket på. Disse koppene selges til 1933 kroner per kopp i året, og gir privatpersoner et fem år langt medlemskap i Visit Geilo. Bidragene som kommer in via kopp-salget skal gå øremerket til fellesgoder i nærområdene. Benker, installasjoner, skilting og andre tiltak som kommer fellesskapet til gode. Det er lokale stedsnavn som pryder koppene. Grunnen til at de koster 1933 kroner pr kopp er at det høyeste punktet i kommunen (ja, i hele Buskerud) er 1933 meter over havet; Folarskarnuten. 1 krone per høgdemeter menes å være en høvelig pris.

De siste fem årene har Geilo jobbet med vertskap gjennom ulike vertskapskurs. Over 600 mennesker har gjennomgått teknikker, kunnskapsløft og erfaringsutveksling.